Ο Γάλλος φωτογράφος JR μαζί με τον Αφρικανό Marco συναντήθηκαν το 2005 και ταξιδέψανε στο Ισραήλ για να δούνε γιατί οι Εβραίοι και οι Παλαιστίνιοι δεν συμβιώνουν αρμονικά (έλα ντε;). Μετά από μια εδβομάδα ταξίδι, συνειδητοποιήσανε ότι οι εβραίοι με τους παλαιστίνιους μοιάζουν σαν δίδυμοι αδελφοί. Επίσης παρατήρησαν ότι αυτοί οι δύο λαοί επικοινωνούν (δηλαδή μαθαίνει ο ένας λαός τα νέα του άλλου) μόνο μέσω των μέσων ενημέρωσης. Η ιδέα που γεννήθηκε ήταν απλή: πρέπει να τους φέρουμε τους δύο λαούς πρόσωπο με πρόσωπο! Για αυτό ξεκίνησαν το project που ονομάζεται "face2face".
Φωτογράφισαν εβραίους και παλαιστίνιους ίδιου επαγγέλματος σε αστείες εκφράσεις χρησιμοποιώντας ευρυγώνιο φωτογραφικό φακό 28mm. Οι φωτογραφικοί φακοί κάτω των 35mm παραμορφώνουν την προοπτική της φωτογραφίας. Όταν μάλιστα χρησιμοποιείς ευρυγώνιο φακό για να φωτογραφίσεις πορτραίτα, ο φακός της μηχανής πρέπει να είναι λίγα εκατοστά από το πρόσωπο του φωτογραφιζόμενου. Λόγω της χρήσης ευρυγώνιου φακού οι φωτογραφίες εκτός από αστείες είναι και παραμορφωμένες στην προοπτική, έτσι τα πορτραίτα μυάζουν με καρικατούρες.
Στη συνέχεια τις φωτογραφίες αυτές τις τύπωσαν σε γιγάντια μεγέθη και πριν λίγες μέρες (4-7 Μαρτίου 2007) τις τοποθέτησαν σε κεντρικά σημεία Εβραϊκών και Παλαιστινιακών πόλεων. Ο σκοπός είναι να εκτεθούν αστεία ζεύγη/πορτραίτα ανθρώπων ίδιου επαγγέλματος (Εβραίων/Παλαιστίνιων) ώστε η κάθε πλευρά να αναγνωρίζει στην φωτογραφία της άλλης πλευράς τον ίδιο τον ευατό της.
Σημείωση: το site με το face2faceproject ανοίγει μόνο με internet explorer (με mozilla εμένα δεν μου εμφανίζεται σωστά). Μου άρεσε πολύ και το βιντέακι που έχουν φτιάξει, παρουσιάζει τα σύνορα και τις δυο πλευρές με πολύ ωραίο τρόπο. Μου άρεσε στην αρχή του βίντεο, εκεί που βάζει την κάμερα να περάσει μέσα από τον έλεγχο (ακτίνων Χ) του αεροδρομίου! Το πρόσεξε κανείς; Πρέπει να έχει ενδιαφέρον να δει κάποιος την έκθεση από κοντά.
Πολύ ενδιαφέρουσα δουλειά και έξυπνος ο τρόπος παρουσίασής της στο νεόδμητο τοίχος που χωρίζει τους δύο λαούς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ έξυπνο και αυτό που επισημαίνεις, που αφήνει ανοιχτή την κάμερα στον έλεγχο!
Γενικά είναι ενδιαφέρον να παρουσιάζεται η φωτογραφία σαν street art και όχι στα πλαίσια μόνο μουσείων και εκθεσιακών χώρων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕιδικά μάλιστα όταν μιλάμε για φωτογραφία δρόμου, νομίζω ότι μπορεί άνετα να εκτεθεί στο δρόμο.
Ένα παράδειγμα από street art (επι πληρωμή από ότι καταλαβαίνω) κάνει ο Αλέξανδρος Βασμουλάκης http://www.zap51.com/. Γενικά τον τελευταίο καιρό στην Αθήνα κυκλοφορούν διάφορα ωραία γράφιτη στους τοίχους (εξάρχεια και μεταξουργείο που έχω δει).
Νομίζω ότι η φωτογραφία στην Ελλάδα (ίσως και έξω) είναι φυλακισμένη σε κλειστούς ελιτίστικους καλλιτεχνικούς κύκλους. Π.χ. ο Φωτογραφικός Κύκλος (βλέπε Πλάτων Ριβέλης), σε κύκλους σεμιναρίων επί πληρωμή στο Μουσείο Μπενάκη κλπ κλπ, γκαλερί που εκθέτουν απαράδεχτες φωτογραφίες.
Μήπως τελικά το internet και το street art βοηθήσει να έρθει ο κόσμος σε επαφή με την τέχνη της φωτογραφίας και να δούμε ενδιαφέροντα φωτογραφικά έργα;
Άραγε πόσο κοστίζει να τυπώσεις σε αφίσσα μια φωτογραφία με προοπτική να την κάνεις street art; ;-)
πολύ ενδιαφέρον
ΑπάντησηΔιαγραφήΈγραψε και ο Μητσός χθες για αυτό και θα κάνω λινκ αυτό το ποστ στη συζήτηση εκεί. Βρίσκω το πρότζεκτ εντελώς σαχλό και ελαφρώς προκλητικό για τον πόνο που έχει προκαλέσει αυτή η ιστορία και για τους δύο λαούς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα το έβλεπα διαφορετικά αν οι καλλιτέχνες ήταν ντόπιοι για να μη πω δε πως αν δεν ήταν μια σαχλαμάρα κι αποτελούσε μία πολιτική κριτική, δεν θα επέτρεπαν την ανάρτηση αυτών των φωτογραφιών.
Αθήναιος: από ποια πλευρά κρίνεις την δουλειά, ως δουλειά φωτογραφική ή ως πολιτική κίνηση (ή ακτιβισμό);
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ σαν φωτογραφίες τις βλέπω ενδιαφέρουσες. Για μένα, μεγαλύτερο ενδιαφέρον όμως έχει το πολιτικό παρασκήνιο αλλά κυρίως ότι προσπαθούν να κάνουν street art μέσω της φωτογραφίας.
Γράφεις: "αν οι καλλιτέχνες ήταν ντόπιοι για να μη πω δε πως αν δεν ήταν μια σαχλαμάρα κι αποτελούσε μία πολιτική κριτική, δεν θα επέτρεπαν την ανάρτηση αυτών των φωτογραφιών."
Ίσως και αυτό να έχει ενδιαφέρον. Οι αρχές να νομίζουν ότι είναι μια σαχλαμάρα αλλά αυτό να περνάει πολιτικό μήνυμα. Τελικά είμαστε σίγουροι ότι περνάει πολιτικό μύνημα;
Πιστέυεις ότι άν ήταν ντόπιοι θα μπορούσαν να προσεγγίσουν και τις δύο πλευρές και να στήσουν ένα τέτοιο project;
Γενικά οι συγκεκριμένοι φωτογράφοι έχουν κάνει και άλλες παρόμοιες δουλειές στην Γαλλία. Έχει ενδιαφέρον που πηγαίνουν και κολάνε "παράνομα" (έτσι το παρουσιάζουν) φωτογραφίες σε διάφορα σημεία της πόλης τους. Δες και αυτό το βίντεο.. από εκεί είδα τις δράσεις τους.. που δυστηχώς είναι στα γαλλικά με ολλανδικούς υπότιτλους:
http://www.dailymotion.com/
28millimetres/video/
x19abk_jr-28-millimetres-by-vpro-dutch-tv
Όπως θα δεις, φωτογραφίζουν πορτραίτα σε περιέργες εκφράσεις χρησιμοποιώντας φακούς 28mm, δηλαδή ευρυγώνιους (ένας φακός 28mm παραμορφώνει την προοπτική όπως έγραψα και για να φωτογραφίσεις ένα πορτραίτο πρέπει να είσαι πάρα πολύ κοντά στο πρόσωπο).
Το ερώτημά μου είναι, αφού δεν χρηματοδοτούνται από κανένα φορέα, πως βρήκαν λεφτά για στήσουν αυτό το project; Να μου πει κάποιος, γιατί και εγώ έχω κάτι ιδέες ;-).
To ίδιο είχε κάνει και ο Banksy αλλά με σαφώς καταγγελτικό / πολιτικό τρόπο. Η ιδέα του να κάνεις street art στο τείχος δεν κρίνεται παρά μόνο πολιτικά - αφού έτσι επιλέγει να μιλήσει. Και πολιτικά το μύνημα είναι από ανιαρό ώς προκλητικό (ιδιοι ειμάστε, γιατί να πολεμάμε..) Βάζει στην ίδια μοίρα με έναν "παιχνιδιάρικο τρόπο" τον θύτη (αυτόν που υψώνει το τείχος) με το θύμα (αυτόν που η ζωή του κατακερματίζεται εξαιτίας του). Δεν με παραξενέυει προφανώς που οι Ισραηλινοί τους άφησαν (δεν άφησαν όμως τον Banksy και πολλούς άλλους)..
ΑπάντησηΔιαγραφήΑραγε πως θα τους φαινόταν τέτοιες φωτό έξω από το Αουσβίτς! (Ξέρω, ξέρω, η βαρβαρότητα δεν είναι συγκρίσιμη αριθμητικά, αλλά είναι σε ότι αφορά την μονόπλευρη διάσταση.
alitheia pws mporei kaneis na exiswnei tus polites dil. tus anthrwpous me tus politikus kai na fortwnei se olous tus anthrwpous ta lathi?
ΑπάντησηΔιαγραφήgiati arage i katastasi exei ftasei
sauto to simeio?
mipws prokatalipseis an oxi xekinisan, empedwsan autin tin tragiki katastasi?
kai poios einai autos pou tha orisei poios einai o kataggeltikos kai politika orthos tropos? emeis oi alloi oi ektos tis krisis se dytikes dimokraties de zoume?
kata tin tapeini mu gnwmi i kinisi auti twn antrwpwn kribei mia athwotita kai mia anthrwpistiki proseggisi i opoia an ypirxe autes oi disepilites kriseis isws ebriskan kapoies liseis
Δείτε και τα σχόλια για το ίδιο θέμα σε ένα Αμερικάνικο blog:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://nabeelzeeshan.blogspot.com/
2007/03/face-to-face.html
Όπως θα παρατηρήσετε, εκεί τα σχόλια είναι θετικά.